Vanaf vandaag betaalt men aan de pomp 3 cent meer voor een liter diesel. Tot
nu toe hebben transporteurs hun kosten altijd netjes kunnen doorberekenen
dankzij de dieselclausule, maar de clausule houdt de ontwikkeling van de
dieselprijs al lang niet meer bij.

"De dieselclausule is meestal onderdeel van een overeenkomst
tussen transporteur en opdrachtgever en wordt doorgaans afgesloten voor een
maand of drie maanden. In die bepaling spreken de twee partijen voor
bepaalde tijd een dieselbedrag per kilometer af. Als binnen die afgesproken
tijd de dieselprijs stijgt, is dat het probleem van de transporteur. Om
kosten toch ruimschoots te dekken mogen transporteurs daarom wel
dagclausules afsluiten", aldus de Waardt, voorzitter van Vereniging
Eigen Rijders Nederland (VERN).

De secretaris van VERN spreekt van een negatieve impact op de economische
groei wanneer de transportsector in de problemen komt vanwege de
accijnsverhoging. De overheid haalt volgens VERN gewoon zijn schouders op.

"Die euro die ik zometeen meer moet betalen vanwege de accijns, haal ik
bij de consument uit de portemonnee," zegt De Waardt.

ING bevestigt de visie van VERN. De accijnsverhoging is schadelijk voor
de economie. ING wijst erop dat producten hierdoor duurder worden voor
consumenten, waardoor deze minder te besteden zullen hebben, wat ten koste
zal gaan van de economische groei. De transportsector zorgt voor 4,5% van de
groei volgens de bank.

De dieselprijs is sinds 1 januari 2007 volgens cijfers van Transport en
Logistiek Nederland (TLN) met ruim 44 procent gestegen, en alleen dit jaar
al met 23 procent.

Eerder deze maand kondigde VERN acties aan tussen 23 en 28 juni, maar
deze zijn voorlopig opgeschort. "Om nou het verkeer op te houden door
50 kilometer per uur te rijden, dat vinden we een beetje raar. Een aantal
transporteurs zijn daarnaast ook contractueel gebonden aan levering dus die
zullen ook rijden. Maar tegen de rest zeg ik 'neem lekker vrij!'",
aldus secretaris Ten Hoopen.

TLN laat weten dat het wegvervoer de laatste jaren al met aanzienlijke
kostenstijgingen te maken heeft gehad. Het Nederlandse wegvervoer heeft
daarmee marktaandeel verloren. In 1990 bedroeg het marktaandeel in Europa
nog 18 procent. In 2006 daalde dit al naar naar 8,4 procent.

De Waardt wijt die daling grotendeels aan de stijgende dieselprijzen. "Het
gat dat in de Europese markt ontstaat, wordt grotendeels opgevangen door
lage loonlanden, zoals Bulgarije en Polen. Maar dit zijn anominabel slechte
chauffeurs. Die gasten houden zich niet aan de richtlijnen. Ze koken gerust
hun eigen eten naast hun vrachtwagen vol chemische lading. Onbeschoft",
aldus de voorzitter van VERN.

In de transportsector zijn het voornamelijk de kleine transportbedrijven die
het onderspit delven. De kleintjes hebben slechts één activiteit en dat is
van A naar B rijden. Als de kosten van deze werkzaamheden sterker stijgen
dan het bedrijf dit kan bijhouden, is de kans groot dat het bedrijf over de
kop gaat. En dan duiken de Oost-Europese vervoerders in dat gat.

Het voordeel van grotere transportbedrijven is dat ze nog toegevoegde
activiteiten hebben, zoals logistieke dienstverlening of distributiecentra,
die de accijnsverhogingen opvangen.

De Waardt wacht op antwoorden van de ministeries van Financiën, Economische
Zaken en Verkeer en Waterstaat. "Het liefst horen we vandaag antwoord."

"We hebben bijvoorbeeld een dieselstabilisator voorgesteld. Bij
verhoging van de dieselprijs stijgt accijns mee, omdat de overheid denkt dat
mensen minder gaan rijden. Hetzelfde zou moeten gelden voor een verlaging
van de dieselprijs. In dat geval zou de accijns ook moeten zakken, maar denk
je dat ze dat in Den Haag doen?", zegt De Waard.

"De Nederlandse overheid denkt het beter te weten dan alle transporteurs
bij elkaar. Aan de ene kant schreeuwen ze dat we minder kilometers moeten
maken, maar aan de andere kant staan overal bordjes waar
'bestemmingsverkeer' op staat. We rijden daarom twee miljard kilometer per
jaar om, reken daarvoor een euro per kilometer. Alsof we de toeristische
route nemen", briest de voorzitter.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl